REGULAMIN RADY RODZICÓW
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 32 z Oddziałami Integracyjnymi
im. Pamięci Majdanka w Lublinie
z dnia 17 września 2019 roku
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Regulamin określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców w Szkole Podstawowej nr 32 z Oddziałami Integracyjnymi im. Pamięci Majdanka
w Lublinie zwanej dalej Radą Rodziców. - Rada Rodziców działa w oparciu o art.83 i art.84 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz.1148, z późn. zm.)
CELE I ZADANIA RADY RODZICÓW
§ 2
1. Rada Rodziców jest społecznym organem w szkole reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów uczęszczających do szkoły.
2. Celem Rady Rodziców jest:
1) organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z Dyrekcją szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi, samorządowymi i innymi organami w celu doskonalenia statutowej działalności szkoły,
2) organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces nauczania, wychowania i opieki w szkole i środowisku.
3) prezentowanie wobec Dyrektora szkoły, nauczycieli, uczniów i władz oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły.
§ 3
Do zadań Rady Rodziców należy w szczególności:
- występowanie do Dyrektora, innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły,
- uchwalanie, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, programu wychowawczo-profilaktycznego w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
- udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu,
- wspieranie finansowe działalności statutowej szkoły
- delegowanie dwóch przedstawicieli do składu komisji konkursowej na dyrektora,
- opiniowanie pracy nauczyciela w jego awansie zawodowym oraz występowanie
z wnioskiem o dokonanie oceny pracy nauczyciela, - wydawanie opinii w sprawie oceny dorobku zawodowego nauczyciela,
- współdziałanie ze wszystkimi rodzicami i włączanie ich do realizacji zadań,
- współudział w realizacji zadań szkoły poprzez m.in. organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu pracy szkoły, pomoc dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w rozwoju szkoły i sprawach bieżących, organizowanie prac rodziców i środowiska społecznego na rzecz szkoły,
- organizowanie wspólnie z nauczycielami i instytucjami współdziałającymi ze szkołą prac społecznie użytecznych uczniów,
- organizowanie udziału rodziców w omawianiu istotnych problemów wychowawczych w czasie godzin do dyspozycji wychowawców klas,
- zwoływanie zebrań rodziców w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej, niż dwa razy w roku.
RADA ODDZIAŁOWA
§ 4
- Radę oddziałową rodziców wybiera ogólne zebranie rodziców uczniów danego oddziału, przy czym jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic.
- W skład rady oddziałowej wchodzi od 3 do 5 osób.
- Rada oddziałowa rodziców wybiera przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
- Rada oddziałowa rodziców współpracuje z wychowawcą klasy.
- Rada oddziałowa rodziców ma być wybierana co roku.
- Przedstawiciel do Rady Rodziców musi być wybierany każdego roku w tajnym głosowaniu spośród rady oddziałowej rodziców.
- Rada Oddziałowa reprezentuje rodziców uczniów klasy w Radzie na zasadach wynikających z Regulaminu, a ponadto może występować, w porozumieniu z wychowawcą uczniów klasy, z wnioskami do Dyrektora oraz nauczycieli w innych sprawach istotnych dla klasy, w granicach statutowych kompetencji Rady.
- Pracami Rady Oddziałowej kieruje Przewodniczący.
- Przewodniczący Rady Oddziałowej w szczególności:
- reprezentuje rodziców uczniów klasy i Radę Oddziałową wobec innych podmiotów,
- utrzymuje stały kontakt z wychowawcą klasy,
- organizuję pracę Rady Oddziałowej,
- zwołuje w miarę potrzeby, w tym na wniosek wychowawcy klasy, posiedzenia rady klasy.
SKŁAD I STRUKTURA RADY RODZICÓW
§ 5
- Rada Rodziców składa się z przedstawicieli rad oddziałowych, po jednym z przedstawicieli każdego oddziału.
- Jeden przedstawiciel może reprezentować tylko jedną radę oddziałową.
- Rady oddziałowej nie może reprezentować w Radzie Rodziców pracownik danej szkoły.
- Jednemu przedstawicielowi oddziału przysługuje jeden głos w Radzie Rodziców.
- Członkowie rad oddziałowych i Rady Rodziców pełnią swoje funkcje społecznie.
§ 6
Członkostwo rodzica w radzie oddziałowej i Radzie Rodziców wygasa w następujących przypadkach:
1) ukończenia szkoły przez dziecko (kończy się z dniem ukonstytuowania nowej Rady Rodziców),
2) przeniesienia do innej szkoły jego dziecka (z końcem miesiąca, w którym przeniesienie nastąpiło),
3) śmierci,
4) zrzeczenia się członkostwa,
5) braku udziału w pracach Rady bez usprawiedliwienia przez trzy spotkania, lub ogólnej absencji przekraczającej 50%,
6) odwołania przez ogólne zebranie rodziców danego oddziału w tajnym głosowaniu.
§ 7
Po wygaśnięciu członkostwa rodzica w Radzie Rodziców przed upływem kadencji, jego miejsce zajmuje jeden z pozostałych przedstawicieli danej rady oddziałowej wyłoniony w kolejności: przewodniczący, zastępca, sekretarz, skarbnik, członek.
§ 8
- Działalnością Rady Rodziców kieruje prezydium złożone z 3-7 osób wybierane przez Radę.
- Kandydatem do Prezydium Rady może być osoba z co najmniej rocznym stażem w Radzie Rodziców.
- Prezydium wybiera ze swojego składu przewodniczącego, zastępcę, sekretarza i skarbnika.
§ 9
- Rada Rodziców może utworzyć komisje stałe lub dla wykonania zadań specjalnych.
- W komisjach mogą brać udział rodzice uczniów, członkowie szkolnych organizacji, nauczyciele i pracownicy szkoły.
- Członków stałych i doraźnych komisji oraz ich przewodniczących powołuje prezydium Rady Rodziców.
ORGANIZACJA PRACY RADY RODZICÓW
§ 11
Przewodniczący Rady Rodziców kieruje pracami Rady.
Do zadań Przewodniczącego należy w szczególności:
1) opracowanie projektu planu działalności wraz z planem finansowym na dany rok szkolny, z uwzględnieniem zadań szkoły,
2) dokonanie podziału zadań i obowiązków między członków rady,
3) zwoływanie i prowadzenie zebrań rady oraz prezydium,
4) kierowanie działalnością finansowo- gospodarczą,
5) przekazywanie opinii i postulatów wobec dyrektora szkoły i Rady Pedagogicznej,
6) reprezentowanie Rady na zewnątrz.
§ 12
Zadaniem Sekretarza Rady Rodziców jest zapewnienie właściwej organizacji pracy, a w szczególności:
1) protokołowanie zebrań Rady Rodziców.
2) prowadzenie korespondencji i dokumentacji oraz zapewnienie prawidłowego jej przechowywania.
§ 13
Zadaniem Skarbnika Rady Rodziców jest prowadzenie działalności finansowo-gospodarczej Rady.
§ 14
Zadaniem Prezydium Rady Rodziców jest kierowanie pracą rady w okresie między zebraniami, a w szczególności:
1) nadzór nad pracą komisji,
2) decydowanie o działalności Rady Rodziców w tym o polityce finansowo- gospodarczej,
3) odbywanie zebrań w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku,
4) składanie okresowych sprawozdań z działalności przed Radą Rodziców.
§ 15
Zadaniem komisji jest wykonywanie stałych i doraźnych prac, a w szczególności:
1) realizacja zadań postawionych przez Radę Rodziców lub jej prezydium,
2) podejmowanie z własnej inicjatywy nowych zadań wynikających z potrzeb szkoły oraz zgłaszanie przewodniczącemu lub prezydium wniosków z nich wynikających,
3) składanie sprawozdań ze swoich prac przed prezydium.
§ 16
Zadaniem komisji rewizyjnej jest czuwanie nad zgodnością działalności poszczególnych ogniw Rady Rodziców z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
1) kontrolowanie zgodności działań Rady Rodziców i jej organów z przepisami regulaminu i uchwałami rady,
2) kontrolowanie zgodności działań finansowo-gospodarczych z zasadami prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości,
3) kontrolowanie działalności innych ogniw rady,
4) składanie pisemnych bądź ustnych sprawozdań ze swych prac z wnioskami pokontrolnymi, co najmniej raz w roku, na zebraniu sprawozdawczym.
ZASADY DZIAŁALNOŚCI FINANSOWO-GOSPODARCZEJ
§ 17
- Rada Rodziców prowadzi działalność finansową w oparciu o zasady obowiązujące w jednostkach resortu edukacji narodowej.
- Rada Rodziców gromadzi fundusze, które pochodzą między innymi z dochodów osiąganych z własnej działalności statutowej, dobrowolnych składek rodziców oraz dobrowolnych wpłat osób prawnych i fizycznych.
- Wymiar rocznej składki rodziców ustala Rada Rodziców.
- Rodzice mogą zadeklarować równoważne minimalnej rocznej składce świadczenia w naturze lub robociźnie.
§ 18
- Pieniądze Rady muszą być użytkowane zgodnie z planem finansowym.
- Plan Finansowy uchwalany jest odrębnie na każdy rok szkolny.
- Rada przeznacza środki finansowe, o których mowa w § 17 głównie na wspieranie działalności statutowej szkoły, w szczególności na:
1) nagrody rzeczowe na zakończenie roku szkolnego dla uczniów osiągających wyróżniające wyniki w nauce oraz w konkursach szkolnych,
2) pomoce naukowe,
3) doraźną pomoc materialną w formie: dożywiania uczniów, zakupu odzieży, podręczników, sprzętu i przyrządów do rehabilitacji, finansowania wycieczek szkolnych i wyjść na imprezy artystyczne, sportowe i kulturalne dla dzieci z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej,
4) pomoc Samorządowi Szkolnemu oraz organizacjom społecznym, sportowym i turystycznym zrzeszającym uczniów szkoły,
5) pomoc w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej uczniów oraz finansowanie udziału uczniów w imprezach organizowanych przez różne instytucje i podmioty,
6) inne
4. Do dysponowania pieniędzmi Rady upoważnieni są przewodniczący, zastępca i skarbnik samodzielnie.
5. Rada Rodziców może upoważnić osobę z Rady Rodziców lub z poza niej do reprezentowania w określonym zakresie.
6. Fundusze, o których mowa w § 17 ust. 2, mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców. (udzielone zwykłą większością głosów).
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 19
- Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa.
- Uchwały Rady Rodziców zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności przynajmniej połowy uprawnionych – na zebraniu odbytym w I terminie lub bez względu na ilość obecnych – na zebraniu odbytym w II terminie.
- Uchwały Rady Rodziców mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
- Zebrania rady mają charakter otwarty i mogą w nich uczestniczyć bez prawa głosu rodzice, przedstawiciele organizacji działających w szkole i zaproszeni goście, po uprzednim uzgodnieniu z prezydium Rady Rodziców.
- W zebraniach rady rodziców może uczestniczyć pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania albo higienistka szkolna w celu omówienia zagadnień z zakresu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia uczniów, z zachowaniem w tajemnicy informacji o stanie zdrowia uczniów.
- O terminie zebrania Rady Rodziców przewodniczący powiadamia wchodzących w jej skład rodziców z wyprzedzeniem co najmniej 7 dniowym.
- Do momentu wyboru Przewodniczącego pierwsze posiedzenie nowo wybranego Prezydium prowadzi dotychczasowy Przewodniczący albo wyznaczony przez niego, lub – w razie braku wyznaczenia – obecny na zebraniu inny członek dotychczasowego Prezydium, a w innych wypadkach Dyrektor Szkoły.
§ 20
- Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok.
- Ustępująca Rada Rodziców działa do ukonstytuowania się nowej Rady.
Regulamin został przyjęty przez Radę Rodziców dnia 17 września 2019 roku.